onsdag, mars 02, 2011

Generale

Att generalisera är att vara ute på hal is. Men jag vågar ändå påstå att jag vet vad vad våra respektive ölmagar mest suktar efter. Den tjeckiska pilsnerns förste tillbedjare av oss Easy Drinkers är nog TB och porterns beskyddare #1 är MG. FM har en fäbless för skotskrutig punk medan jag själv föredrar ales, företrädesvis från Sverige, Storbritannien, USA och …

…Nya Zeeland?

Nyazeeländst öl i tysk stövel minsann!

En überkraftigt humlad India Pale Ale med 6,66% alkohol (the number of the yeast (sic!)) blir lillördagens största och enda dryckesrelaterade behållning. Alkoholen märks först efter det att glaset är tömt, för det går fort att dricka halvlitern. Läskande och fjäskande, och jag faller pladask. Att Epic Armageddon IPA skulle vara The Answer To Everything som etiketten antyder vete katten men den passar i alla fall utmärkt för en mitt-i-veckan-öl.


...några dagar senare...


Efter det positiva intrycket av Epic Armageddon IPA blir det intressant att se om Epic Beer levererar lika bra med två andra typer av ales: Epic Mayhem och årgångsölet 2010 Epic Thornbridge Stout. Tyvärr är den förstnämnda en besvikelse för mig med överdriven exotisk frukt och honung. Epic Beer fatlagrar sina öl och här var det tydligt – och inte så kul. Tvärtom däremot för Stouten! Lika bra som Armageddon, fast naturligtvis helt olik. Men å andra sidan desto mer lik en annan goding: Nils Oscar Julöl. Två av tre – inte så illa!


Tummen... ehh jag menar halsen upp, halsen ner resp. halsen upp!

/ TF

3 kommentarer:

  1. Den kan väl utnämnas till hedersporter?
    Så kan jag ta den under mitt beskydd.

    SvaraRadera
  2. Hedersporter?
    Det får mig att tänka på en gammal favorit.

    SvaraRadera
  3. Snacka om att ha publiken i sin hand. Precis som man vill ha en hedersporter. I handen alltså, och sjunga "Hey Porter! Hey Porter!"

    SvaraRadera