söndag, november 28, 2010

Higher Priority for Priorat

Lördag. Efter en skridsko- och utedag i novembersnöblåsten står en burgundisk gryta och puttrar på spisen. Sen står man och gräver av gammal vana i Norra Rhône-högen efter något drickbart. Men blicken faller på en flaska i Priorat-högen. Minsann! Den hade jag glömt, den blir det.

En första sniffosipp innan karafferingen får tankarna att fara iväg till en bandolsk Chateau Vannières 2006 som dracks för två veckor sedan. Likheten är så överväldigande att jag måste fråga mig själv: drog jag korken ur fel flaska?

Men icke, Scala Dei Prior Crianza 2006 är en minst sagt mörkfruktig uppenbarelse som nypoppad, i doft, smak och mitt tycke påminner inte så lite om Mourvèdre från Bandol. Tanninerna ligger dock mer åt 180-200-hållet om inte finare. Ingen bandolslipning av tänderna alltså.


Fortsatt sippande röjer att detta är en elegant, välputsad, välkammad, väluppfostrad skapelse där inga detaljer slarvats över. Allt hänger ihop i en elegant helhet. Som en dandy klar för another day´s leisure. Lite lätt morgonsur kanske, innan en stund i friska luften gjort sitt.



Fräs i syrorna friskar upp till maten, men middagen blir ändå småbarnskaos. Någon större personlighet visar det heller inte upp, och syrorna kanske är i lite friskaste taget för att motivera en helkväll efter käket. Rädda vad som räddas kan, tänker jag, och karaffskvätten åker ner i en Emergency Bottle.

Nödläge uppstår på kvällen nästa dag när brasan tänds och en bit ost åker fram efter både middag och dagens premiärtur på längdlaggen. Nu har vinet ändrat karaktär till det bättre och dandyn presenterar sig som en rätt underhållande person med en poäng i varje kommentar. Elegansen och mörkfruktigheten finns kvar, men doften bjuder mer djup och syrorna har rundats av något. Men helt på egen hand klarar det sig inte denna kväll, och en bit Gruyère blir en bra parhäst i draget. För dragen kan man bli; 14,5% gör sitt till för eldigheten.


Så, ett dygns luft är att rekommendera, lads! Det blir nog också fler från Priorat. Och om jag inte minns fel var det fler som fick med sig Scala Dei från SB. How waz yourz?


/ MG

15 kommentarer:

  1. Vinet påminner inte så lite om krönikören själv, särskilt dag två!

    Själv prioriterade jag en annan Priorat - Serras del, och den var ju en trevlig bekantskap även om den mest påminde om en butler. Inte så illa ändå när man tänker på det.

    SvaraRadera
  2. Vem vill inte vara en dandy?
    ...auf einem Pferd!

    http://www.youtube.com/watch?v=Ee73wvpjOlc&feature=related

    SvaraRadera
  3. Blixa har minsann likheter med Dardels dandy, http://hem.passagen.se/pimman/doende_dandyn1.jpg, men vinet verkade mer vitalt än dem båda, eller?

    SvaraRadera
  4. Ett vin med 50% spansk garnacha är väl inget man längar efter, men i Priorat verkar de fixa till det. Inget garnachabladder, utan mer en sirlig, örtig elegans med en del fat och allt dovare toner efterhand. Blev faktiskt lite Bdx-artat på slutet, så det kanske är något för dig? Har en provflarra kvar, ety en vinare äro två flaskor.

    SvaraRadera
  5. "Blev faktiskt lite Bdx-artat på slutet, så det kanske är något för dig?"

    Är jag Bdx? Knappast om CabS<75% i alla fall.

    Har en känsla av att F har en fäbless för dylikt dock. Eller är jag ute och cyklar?

    SvaraRadera
  6. Lite Bdx-artad på slutet? Det kan vara så mycket. Om fäblessen avser Bdx eller Priorat framgick inte. Serras del... föll mig inte riktigt i smaken. Den öppnade bra, men vaniljtonen tog efter ganska snart.

    SvaraRadera
  7. Inte ens en semi-bdx-kille, TF? Men okej, jag inser. En (1) flaska Ch. Dauzac gör inget Bdx-fan.

    Scala Dei har 1/4 CS, och ingen vanilj som tur är. Vem gillar vanilj? Det Bdx-artade presenterade sig som dova toner av choklad, tobak och stall. Sen tog vinet slut.

    SvaraRadera
  8. FM: Tänkte nog mest på Bdx men du verkade satsa hela barnbidraget på en Prioratsamling häromsistens så det verkar (liksom mycket annat) vara en favorit.

    MG: Jag är en semi-bdx-kille. När du bjuder.

    Vanilj? Blä!
    Stall? Härligt!

    SvaraRadera
  9. MG: Dauzacen (Cinquième Cru)jag fick från dig som blindpava avslöjades ju lätt som en plätt och hade en hel del kvaliteter, merloten till trots. Mina övriga Bdxer, mestadels från högra stranden, har däremot inte genererat några minnesvärda stunder. Kanske måste satsa hårdare? Får bli en Premier Cru nästa gång helt enkelt.

    SvaraRadera
  10. Ta det den hårda vägen: inget annat än Bdx och arbeta dig uppåt until taste is aquired.

    SvaraRadera
  11. Följer du med mig på den pilgrimsvandringen?

    SvaraRadera
  12. Självklart. Tills allt värdsligt vi har kvar är grova yllekläder, varsin stav och en korkskruv. Och mötet med Den Högste i en flaska Bordeaux.

    SvaraRadera
  13. Priorat till den burgundiska grytan!? Vi gick inte fullt så långt söderöver. Bara till södra Rhone. Närmare bestämt Cornas. Repris på recensionen kommer snart på ED.

    SvaraRadera
  14. Priorat till burgundisk gryta.

    Unholy alliance - easy drinking!

    SvaraRadera
  15. Och jag ljög - två gånger. Jag drack inte Cornas till den burgundiska grytan, och Cornas ligger i norra Rhone. Men - jag drack sydrhonskt till den burgundiska grytan.

    SvaraRadera