söndag, februari 13, 2011

BOB - billigt och bra

Om Crozes-Hermitage är lingonsaft så är väl Cabernet Sauvignon i så fall svartvinbärssaft?


Robert Parkers egna märke


Sagt och gjort! Domaine Laguerres 2006 Altitude 540 innehåller 100% Cabernet Sauvignon och får förväntansfullt bli kvällens försökskanin i forskningens tjänst. Visst, faten finns där med ceder som tydligaste association, men är obetydliga i jämförelse med armén av alla svartvinbär på marsch över Pyrenéerna. En helt annan grej än bärlösa 2007 La Tour de By skulle man kunna säga om man är road av understatements. Syran är mycket framträdande och lyfter saften till något extraordinärt, långt över BOBs vanliga svartvinbärssaft. För det här är riktigt bra - ingen BIB direkt, utan ett praktexemplar av vad kungen av druvor kan åstadkomma. Att det sen är eko tycker väl alla (utom möjligtvis BGK) är positivt. Och jag undrar om även farbror Bob gillar så här bra saft?


M menar dock att vinet är rätt menlöst, vilket förvånar mig lite. Å andra sidan sniffar hon ur ett Iittalaglas och jag ur ett Matureglas, fråga mig inte varför. Vid kollationeringen bekräftades min tes - svenska glas är bättre än finska.

Sve - Fin 1-0


Även ED-FM har druckit vinet. Mer ur vilket glas?

/ TF

4 kommentarer:

  1. Jag drack det ur ett svenskt glas: Orrefors Ingegärd, eller Jazz Me som det kallas när de säljs på den amerikanska marknaden.

    SvaraRadera
  2. Men du nämnde XXX, så du får böta en flaska Moray Saint-Denis.

    SvaraRadera
  3. Sakta i backarna!
    Jag kvittar "BGK" mot "Munskänkarna" som du nämnde häromsistens, några km upp i luften. Så det så.

    SvaraRadera