onsdag, januari 12, 2011

Barbie Rescoe & Barol Oh

Vem är du: Barbie Rescoe eller Barol Oh? Amerikansk B-skådis från 50-talets pangpang-filmer eller ungersk svår och tuggtobaksspottande manchesterkostymslyriker 10 år efter Augustpriset.

Vem av dem bär svartkrutsrevolver?

Båda.

Mycket, mycket svårt.
Fast manchesterkostymslogiken slår ju det mesta alltså… Får man ha fluga till?
Logik? Lyrik ska det vara. Vem fan vill ha logik?

Skarf med medaljongmönster (inrökt och lätt svettfärgat) går bra.

Med fluga eller skarf, revolver nedstucken i brallorna, på en poetryslamscen under en naken glödlampa i en svettig källarlokal kan jag tänka mig att vara Barol Oh.
Sa jag att folk är fulla som fan och jublar/stönar efter varje tuggtobaksdreglande lyrikrad?
Vem är du?

Mitt val är lika enkelt, dvs svårt. Jag väljer den glamourglättiga, ständigt leende, svår- fast lättflörtade transatlantiska framgångssagan B. Rescoe.

Med cigarettmunstycke och stor hatt?
Och en handgranat i handväskan?

Ja. Och ja. Och automatinjektor för oväntat besök.

Då måste D’Olcetto vara en liten senig, parfymerad dansbanejuan med pressveck, blanka skor och stilett i fickan. Ses ibland med guldtand och ofta med sliskig inställsam stil.

Ungefär som Ville Vessla? Och Moe Zell, emigrerad redarmiljardär med tveksam gangsterbakgrund. Tidigare känd som sötsliskig pole-dancer på famös strippklubb. Populär bland hamnarbetarna i Hamburg. Och ibland stockholmsakademiker med tveksam arbetsmoral.

Det sistnämnda är ett rent hypotetiskt antagande eftersom gruppen i realiteten inte finns… Men OM den gruppen SKULLE finnas gillar de nog också indiansångerskan Pee-noh Nwahr.

Lilla byn Barolo bland alla vingårdar.

SMS-uppladdningen mellan TF och MG inför kvällens Barolo- och Barbarescoprovning inne i självaste hjärtat av R44, iscensatt av SBs winegeeklegendar Miran, är redan igång.

Klockan är 19 och datumet den 27 april 2010. Miran och hans okände sidekick frågar oss om vi kan ana vilka som är modernister och vilka som är traditionalister. Och vilka som kommer från Barolo respektive Barbaresco?

Samtliga viner har karafferats 50 minuter innan start.
Från mitt gamla provningsprotokoll hittar jag anteckningar över nio olika viner.

#1
Färg: Mörk, tegel/blåröd
Doft: Höstlöv, fruktig, kryddig och jordig
Smak: Mycket torr, mjölig, plommon, syrlig, citrus/grape.
Omdöme: +
2001 Gaja Barolo Conteisa
Pris: 1150 kr
Min gissning: Barbaresco/modernist
Rätt svar: Barolo/modernist

#2
Färg: Mörk, fällning
Doft: Grov, murket, aceton, lakrits
Smak: Relativt lätt, eldigt
Omdöme: + (MGs favorit)
2001 Luciano Sandrone Barolo Le Vigne
Pris: 600 kr
Min gissning: Barolo/traditionalist
Rätt svar: Barolo/modernist

#3
Färg: Mörk, tegelröd
Doft: Lent, fruktigt, salmiak, rosor, nypon, feminina dofter
Smak: Lingon, kort avslut, körsbär, syrligt
Omdöme: +
2004 Poderi Aldo Conterno Barolo Romirasco
Pris: 770 kr
Min gissning: Barbaresco/modernist
Rätt svar: Barolo/modernist

#4
Färg: Medelröd
Doft: Viol, skarp, lakrits, jordgubbe, godis, röda bär, hallon
Smak: Tunn, skarp, romrussin, ekfat
Omdöme: +/-
200? La Spinetta Barbaresco Vigneto Gallina
Pris: 900 kr
Min gissning: Barbaresco/traditionalist
Rätt svar: Barbaresco/modernist

#5
Färg: Plommonröd
Doft: Fruktig
Smak: Balanserat, syra, fylligt, tanninrik
Omdöme: -
2004 Paolo Scavino Barolo Bric dël Fiasc
Pris: 600 kr
Min gissning: Barbaresco/modernist
Rätt svar: Barolo/modernist

#6
Färg: Tegelröd
Doft: Lakrits, multna löv, blommigt, renhet, ärlighet
Smak: Mycket nyanserat, behagligt
Omdöme: +
2005 Mario Marengo Barolo Bricco delle Viole
Pris: 395 kr
Min gissning: Barbaresco/modernist
Rätt svar: Barolo/modernist

#7
Färg: Mörk
Doft: Stall, dov
Smak: Fruktigt
Omdöme: + (näst bäst)
2004 Vietti Barolo Rocche
Pris: 800 kr
Min gissning: Barolo/traditionalist
Rätt svar: Barolo/traditionalist

#8
Färg: Tegelröd/mörk
Doft: Aceton, fruktig
Smak: Fruktig, nyanserad, tryffel
Omdöme: +
2004 Conterno Fantino Barolo Mosconi
Pris: 470 kr
Min gissning:Barbaresco/?
Rätt svar: Barolo/?
Not: Bör ligga några år till i källaren.

#9
Färg: Mörk
Doft: Lätt men skarp, ”unket”
Smak: Eldigt, mullrande frukt, V8, Karl-Johansvamp, tryffel, lakrits
Omdöme: + (mest karaktärsfull och min favorit)
2004 Luigi Pira Barolo Vigna Rionda
Pris: 650 kr
Min gissning: Barolo/?
Rätt svar: Barolo/?
Not: Vänta 10 år. Kommer från Serralunga.

Kursiva doft- och smakangivelser ovan är Mirans.

Vilka viner! Och vilka årgångar (nästan idel 01or och 04or)!
Vad skiljer sig då modernisternas viner från traditionalisternas? I första hand ersattes de gigantiska botti med de avsevärt mindre barriquerna för fatlagringen. På så sätt kan vinet mogna snabbare, men blir å andra sidan mer påverkat av eken. Det som även skiljer är att modernisternas viner oftare har silkeslena, något söta tanniner till skillnad från traditionalisternas träiga och vresiga diton.

Slutligen gav Miran oss en behändig årgångslista med hans egna betyg:

-96  5+
-97  5
-98  4½
-99  5
-00  5+
-01  5!
-02  - (dåligt)
-03  - (dåligt)
-04  5!
-05  4½
-06  5!
-07  5!
-08  5!

/ TF

4 kommentarer:

  1. Ja, vilken kväll! Minns att jag föll för lakritsen hos 2:an och att 4:an doftade som en Beaujolais. Och att Miran talade oavbrutet (och lyriskt) om Barolo och Barbaresco i en timme innan han till slut blev stoppad. Kommer inte heller glömma nebbiolodoften från alla glas när vi kom in i lokalen. Ingen tvekan om vilka viner det skulle handla om trots Mirans "fint" i början.

    SvaraRadera
  2. Finten var lite för enkel. Att vi skulle bjudas Riojor var det väl bara det äldre paret i sällskapet som bävade inför. De hade ju bokat resa till Piemonte för avfärd dagen därpå och vinprovningen var väl en slags uppvärmning antar jag.

    Intressant var att Miran hävdade att de köat för dessa viner tillsammans med alla andra vinnördar vid respektive släpp, för att SBs personal inte skulle kunna anklagas för att åka snålskjuts i någon slags gräddfil. Det inger respekt hos mig.

    SvaraRadera
  3. Hmm, är det verkligen vettigt att SBs personal köar med vanliga dödliga för att köpa von till SBs kunder? OK om de köar för sina egna köp. Men om de köar för att köpa till sina egna provningar missgynnar de ju sina kunder. Är det verkligen vad SB ska göra?

    SvaraRadera
  4. Det som inger respekt är att de vill huttra med oss i -18 gr för lite jäst druvmust. Men de får i alla fall lön för det. Vi gör istället av med lön.

    SvaraRadera