torsdag, december 09, 2010

Emergency bottle under produktion

Avsaknaden av emergency bottles är akut inför stundande helg. Resolut åker den kolsvarta skruvkorken av lilleputtflaskan och en tredjedel av innehållet åker direkt ner i köttfärssåsen.
Hmm… undrar vad den här lilla vännen kan dofta tänker jag och stoppar näsan i glaset utan att ta lärdom av min gamle kemilärares rekommendation inför nya och okända viskösa bekantskaper (exempelvis salpetersyra). Fläkta lite med handen mot dig ovanför provröret för att inte chockas eller tuppa av var rådet.


2009 Il Conte bjuder på en mäktig smocka av körsbärsfrukt straight in my face. En utandning cigarrrök når mig strax innan uträkning men jag tar mig yr upp och förundrat försöker jag analysera vilken motståndare jag har att göra med. Greven bolmar för fullt och trots sitt namn verkar han komma direkt från Bromma Vulk. Särskilt sur är han inte, men lite sträv i tonen när han ber att få presentera sig aningen mer formellt. Underlig figur, tänker jag, lite som en annan gammal greve som säkert går hem i (de alldeles för många) stugorna. Han försvinner dock snabbt och lämnar få spår efter sig. Lika bra det konstaterar jag förvirrat.

Flaskan är nu tömd och väntar på att fyllas av något intressantare.
En emergency bottle har fötts.

/ TF

5 kommentarer:

  1. Grattis! får man väl säga. Men vad är det för fel på den gamla hederliga vacuvin-pumpen?

    SvaraRadera
  2. Inget!
    Vacuvin är för korttidsförvaring och EB för längre.
    Man måste ju kunna hantera båda situationerna.

    SvaraRadera
  3. Fast nu blev den ju bara en tomflaska. En EB blir det när den fylls igen - glöm inte lite plisk plask för syresättningen - och ställs på en plats med rätt temperatur för vinet ifråga. Där står den sedan, lite luftad, rätt tempererad och klar för omedelbar einsatz in case of emergency! Vinets lagringsduglighet sätter gränsen för när The Emergency senast måste uppstå. En halvpava rödvin i kylskåpet är alltså ingen EB. Inte heller undanstoppade småflaskor i för lite påskyndad mognad i källaren.

    Säger: Vän av EB-ordning.

    SvaraRadera
  4. Så häll nu i nåt dyrt, ställ flaskan i skafferiet och invänta The State of Emergency.

    SvaraRadera
  5. Ska bli, kapten!
    Men först till helgen tror jag.

    SvaraRadera