torsdag, december 02, 2010

Torsk på Bdx?

Chief Family Officer uttrycker tydliga krav på fisk till middag innan hon rusar iväg till jobbet.
Det får bli ett fryst torskblock, Uncle Bens och rårivna morötter inser jag efter inventering av kyl och frys.

Under tiden ugnen gör jobbet tar jag tillfället i akt att granska gårdagens skörd på R44. Lite Piemonte, några toscanare, ett gäng Bordeaux och ett par chateauneuffer. Känns bra, men skönast var nog att man inte halkade dit och fick med sig någon årgångsglögg i all hast. Detta otyg till dryck!
Men vänta nu. Bordeaux?

Pulltexen tas fram och halvflaskan 2004 Château Rollan de By Cru Bourgeois får sätta korken till. Kan norrmännen så kan jag!

Vänstra stranden. Médoc.
Nu ska det bli skönt med lite, förlåt, mycket Cab S!
Direkt i glaset är det bra fräs på Bourgeoisen. Tungt artilleri av krutdoft (lite önsketänkande) och pepprighet. Kaffe, lite smågodischoklad, och hästsadel. Bra start! Påminner faktiskt om 2007 Anthem Discovery Pinot Noir som jag drack för en tid sedan, just med sin pepprighet och relativt slanka karaktär. Och slankt, det är även byvinet från Médoc. Faktum är att efter en tids tillvaro i luft (läggning av barn under ca två timmar) försvinner konstigt nog en hel del av trycket i vinet och kvar är endast lite stjälkighet och mjuka tanniner med korn 180. Va falls, tänker jag och googlar upp slottets hemsida. 70% merlot! Suck.

Men jag ger inte upp.
Jakten på en bättre Bdx will be continued.

Dag 2.
Den halvfulla halvflaskan hamnade efter 24 timmars i kuvös slutligen i ett annat typ av glas. Jag gör vad som helst för att väcka upp liket tänker jag när jag fyller över slatten i ett Iittala Essence-glas istället för gårdagens Orrefors Difference Mature-glas. Och vips så händer det grejer minsann! Kärnfrukten som fanns igår, men snabbt försvann, är på plats igen. Krutdoften är där (lite önsketänkande) och nöjt kan jag konstatera att anden finns i glaset - inte i flaskan. Tanninerna är dock fortfarande för mesiga, men syran har lugnat ner sig. Invånarna i Médoc kan andas ut. Vinet får godkänt men that´s it. Avslutningsvis informerar både I och K att vinet doftar pyton.

Boyz, tips för er när ni poppar era flaror:
Drick snabbt - för trycket i vinet är i fritt fall.

/ TF

6 kommentarer:

  1. Ha, ha, du skrev glögg! Nu får du böta en halvpava Rullande By.

    Men märkligt att den tappade så fort. Sparar du en skvätt för påtitt imorgon?

    SvaraRadera
  2. Jag vet. Och jag gjorde det medvetet.

    Jag tar mitt straff.
    Vad ska jag böta?

    SvaraRadera
  3. Här går det undan!

    OK. Byrullarn kan jag gärna tänka mig böta.

    Och ja - jag har sparat en slatt. För det är alltid en morgondag. Tänk på det!

    SvaraRadera
  4. Idag är morgondagen. Imorgon är gårdagen idag. Tänk på det!

    SvaraRadera
  5. Ja, trycket i flaskan försvinner snabbt - så hela flaskan gick åt i kväll. Intressant nog så är doften mer ihållande än smaken. På baksidesetiketten står det att viner har lång eftersmak. Både jag och V tycker tvärtom. Kvällens andra flaska hade mer att bjuda, men det är en annan och betydligt äldre historia. Snart på en blogg nära dig.

    SvaraRadera
  6. De där Mature Difference-glasen har precis samma form och kupmått som några gamla konjakskupor jag har liggandes. Ska tamejsjutton ge dem nytt liv som vinglas.

    SvaraRadera