fredag, december 10, 2010

Postpunk – punköl – ölpunk – postöl

Som gammal forskare i systemanalys och organisationsteori så känns frågan om vilket julöl som är bäst felformulerad och ointressant.” Som man frågar får man svar” liksom. Man måste tänka i flera nivåer: Vad? Hur? Varför? Dessa nivåer kan ju även variera, så att ”Vad?” för mig är ”Varför?” för dig, och ”Vad?” för dig är ”Hur?” för mig. Öl dricker man ju inte bara till jul, och till jul kan man dricka annat öl än julöl. Skit i konventionerna. Den i allt väsentliga och relevanta frågan är väl vilket öl som är bäst. Eller kanske: Vad är öl? Hur är öl? Varför är öl?
De gamla postpunkarna Public Image Ltd. skulle i all enkelhet säga att öl är öl. För dem är ju ett album ett album, en cd en cd, en kassett en kassett, en singel en singel, en mp3 en mp3 och en t-shirt en t-shirt.
 



Lite som Konsums gamla blåvita sortiment, även om de mig veterligen aldrig gjorde någon öl.

Men jag håller inte med. Inte en ölpunkare heller. En massproducerad lager är inte detsamma som punköl. Punköl har beska, massor med beska. Det doftar fläder, aprikos och humle. Det smakar ingefära, toffeekola, grapefrukt, litchi, kiwi, mango och humle. Det är torrt, beskt och gott!
 
Punk IPA – ett öl för postpunkare
I sann postmodernistisk men också systemanalytisk anda har ölpunkarna på BrewDog – skaparna av Punk IPA – gjort allt för att ta reda på vad, hur och varför öl är. Med öl som Tokyo*, Tactical Nuclear Penguin, Sink the Bismarck! och inte minst The End of History flyttar de gränserna och utmanar folks uppfattning av vad öl är och hur det bäst njuts. Vad sägs om eklagrad stout, djupfryst öl, fyrdubbel IPA och världens starkaste belgiska ale – 55 % – paketerad i en trafikdödad och uppstoppad ekorre alternativt hermelin? Ett intressant tema för en kväll med Easy Drinkers. Men man behöver kanske inte gå så långt för att få ett bra öl till julmaten, det finns mer lättillgängliga alternativ från BrewDog på SB. Till och med ett ”julöl”, även om de inte tror på tomten.
/ FM

10 kommentarer:

  1. Ha, ha, ha! Helt klart några öl att foga till listan över "öl att dricka innan jag dör". I pingvindräkt givetvis.

    SvaraRadera
  2. Ja, marsvinsölet dedikerar vi till dig MG.

    Och visst är verkligen BrewDogs öl goda! Men, är det definitionen av punk? Njaeaee... både Punk IPA och deras Trashy Blonde är snarare indiepop i mitt tycke, om än förklädd i retroskotskrutiga kiltar à la Vivienne Westwood.
    Nej, vill du smaka något mer äkta - testa årets julöl! Ingen nypunkare, men istället en herderlig svartrockare med Dr Avalanche mullrandes i bakgrunden.

    SvaraRadera
  3. Nils-Oscar = svartrock? Tillåt mig tvivla. Punk IPA och framförallt BrewDog skiter i konventionerna, dvs. punk. Men visst är de lite indie också, men inte indiepop. Brooklyn lager är indiepop.

    SvaraRadera
  4. Postpunk? Indiepop? IPA Punk? Trashy Blonde?
    Indiepostpunkpopöl kanske? Här är iallafall en trashy blonde som är punkig. Electropunkdiscobitchpunkig.
    http://www.youtube.com/watch?v=gR8S0zwOa0A&feature=youtube_gdata_player

    SvaraRadera
  5. Jag tillåter dig tvivla, men jag tvivlar å andra sidan på att du testat den.
    BrewDog är knappast punk - snarare ett resultat av ett reklamkontor som fått freaka ut (skiter i konventionerna - har man hört det förr...?).

    SvaraRadera
  6. Vad tvivlar du på att jag testat TF? Punk IPA drack jag till middagen igår. Trashy Blonde har jag smakat, Även Zeitgeist och 77 lager. Men Tokyo*, Tactical Nuclear Penguin, Sink the Bismarck! eller The End of History har jag inte smakat. Eller är det "årets julöl" - Svartrockaren Nils-Oscar - jag inte testat? Isåfall stämmer det!

    För övrigt drack jag en svensk variant av IPA idag: Indianviken Pale Ale från Nynäshamns Ångbryggeri. Normalt sett brukar de göra bra öl (t.ex. Mysingen, Landsort lager, och framförallt Bedarö Bitter), men Indianviken var ett blekansikte jämfört med Punk IPA.

    På mellanmånadssläppet (15/12) bär det av till R44 för inköp av brygghundens STARKöl - en flaska av vardera Abstrakt 04 och Devine Rebel.

    SvaraRadera
  7. OK, jag ger mig.
    Jag erkänner att BrewDog är punk, Nils Oscar Julöl inte är svartrock och att utnämna årets julöl är ointressant.
    Samtidigt lovar jag att aldrig begabba någon EB eller hans inlägg på bloggen. Tror det blir trevligare så.

    Lycka till med inköpen!
    Vi ses på tisdag!

    SvaraRadera
  8. För att komma på rätt köl och begabba sådant som ska begabbas så kan jag meddela att det inte halsades öl på scenen på den senaste svartrockkonserten jag var på (Sisters of Mercy för en evighet sedan). Det halsades Liebfraumilch. Uäck!

    SvaraRadera
  9. Nu förstår jag ingenting. Vi började i punken med Johnny Rotten, följde honom till postpunkarna P.I.L., fördes av TF till Dr Avalanche och vidare till Sisters of Mercy. Enligt Wikipedia är SoM postpunk: http://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Sisters_of_Mercy?wasRedirected=true
    Jag tror att allt är en sammansvärjning av den i reklamvärlden bevandrade Malcolm MacDowell, som f ö har kopplingar till tidigare nämnda Viv Westwood. Innebär detta att Nils Oscar Julöl är samma öl som There is no Santa, och att Punk IPA är detsamma som Blue Nun Liebfraumilch?

    SvaraRadera
  10. Postpunk är väl en rätt bred benämning som kan omfatta det mesta från engelskt 80-tal som inte är "synth", "new romantic", "new wave" eller "hårdrock/heavy metal"?

    Men en defintion på punk måste ju alla gånger inkludera såväl "fuck all conventions" som "do it yourself". Så riktig punkbira måste ju vara det fulöl man gör med en hembryggsats. Att dricka sånt trotsar ju alla konventioner om god sed (och god smak).

    Men att brygga öl själv är numera lika lätt som att brygga kaffe!

    http://www.beermachine.com/

    SvaraRadera